V červnu 2020 se mi podařilo vydat tištěného průvodce Krkonoše s dětmi – s kočárkem i pěšky. Knihu jsem vydávala svépomocí, bez nakladatelství, a tedy i financování bylo v mé režii. Rodinnou rezervu jsem do projektu vkládat nemohla. Jedinou cestou, jak peníze na tisk získat, byl crowdfunding.
Kampaň (v mém případě na Hithitu) dopadla úspěšně, druhá mě pravděpodobně do cca roka čeká. U několika dalších jsem měla tu čest asistovat. Následující tipy tedy vycházejí z osobní zkušenosti. Určitě to není jediný způsob (a ten asi ani neexistuje), jak uspět, ale osvědčil se. Doufám, že vám tyto rady pomohou dotáhnout váš projekt k úspěšnému závěru.
1) Ptejte se zkušenějších
Myslím, že bych se nikdy neodvážila touto cestou jít, kdybych neměla možnost se poradit s někým, kdo v crowdfundingu s podobným produktem uspěl. Mé obrovské díky patří Janě Červenkové, autorce dvou tištěných průvodců Toulky s dětmi v báglu – Českosaské Švýcarsko a Rakouské Alpy. Moc mi pomohla tím, že se mnou sdílela své zkušenosti, ale také s nastavením cen, výběrem odměn, s tím, jak celý proces funguje. Najít si někoho, kdo vám může poradit, je k nezaplacení.
2)Budujte komunitu
Vybudovat si komunitu lidí, kteří vás a vaši práci rádi sledují, je základ. Než jsem se pustila do kampaně, několik let jsem psala (a stále píši) blog a FB stránku S kočárkem na hory. Zadarmo, ve svém volnu, protože mě to baví a protože věřím, že mám co předat. Té neviditelné práce za tím je neskutečně moc. Ale vyplatila se.
Díky sledujícím jsem si mohla udělat průzkum, zda o knihu bude zájem. Díky nim jsem také viděla, jaké problémy moje cílová skupina řeší. S čím jim mohu pomoct. Má komunita zase poznala mě a mou práci a byla základním kamenem při propagaci. Když jsem kampaň spouštěla, měla jsem už kolem sebe dost lidí, kteří na tento okamžik čekali.
3) Ukažte, co děláte
Máte-li komunitu, mluvte o tom, co chystáte. Píšete knihu? Vyrábíte boty? Hru pro děti? Chystáte otevřít bezobalovou prodejnu? Na tom nezáleží. Důležité je, aby se o vás a o vašem produktu vědělo. Nechte své fanoušky nahlédnout do zákulisí. Ukažte jim, kde tvoříte. Co vám vzniká pod rukama. Svěřte se i s problémy, pokud vás při tvorbě nějaké potkaly. Svou komunitu můžete i přímo zapojit – ptejte se na jejich názor, nechte si poradit a poslouchejte. Užitečné to může být třeba ve chvíli, kdy nevíte, jaké odměny do kampaně zvolit. Koho jiného se zeptat, než své cílovky?
4) Dobře počítejte
Stanovit si správnou cílovou částku může být oříšek. Nesmíte ji moc přestřelit, ale ani ji podcenit. Proto zdůrazňuji: počítejte, počítejte, počítejte. Udělejte si podrobný rozpočet, kolik co bude stát. Nezapomínejte na poplatky, které si každý crowdfundingový portál účtuje. Jaké náklady jsem řešila já u knihy?
- grafiku
- tisk
- ISBN
- korektury
- náklady na výrobu odměn
- poštovné, balné (dobře počítejte, mě stálo víc než 20 tisíc)
Do nákladů určitě započtěte i peníze vynaložené na reklamu, pokud si ji platíte. Počítejte též s nějakou rezervou. Pokud se v průběhu cokoli zvrtne, nepodaří se na první dobrou udělat odměny, budete muset vyměnit člena týmu…to vše jsou náklady, které vám najednou vyskáčou.
Buďte transparentní, obzvláště pokud žádáte o vyšší částky. Do textu ke kampani rozepište, jaká částka půjde na jakou činnost. Kolik bude stát (v mém případě) tisk, grafika, distribuce?
5) Nepodceňte přípravu
Tenhle bod jsem podcenila já. Když jsem knihu začínala psát, myslela jsem, že vznikne jen jako e-book. Rozhodnutí, že se pokusím udělat průvodce tištěného, bylo poměrně spontánní. Na přípravu jsem díky tomu měla asi 18 dní. Takhle, prosím, ne 🙂 Není to ideální, pokud nechcete vše „stloukat sami na koleni“ a skoro nespat 🙂 . Příprava samotného crowdfundingu zahrnuje:
- sepsání textu pro kampaň
- vymyslet originální odměny
- vytvořit kvalitní video/fotky
- vědět, kde a jakým způsobem budete kampaň propagovat – vytvořte si strategii
- několikeré úpravy, než je projekt pro vás i portál připraven k oboustranné spokojenosti
Hlavně poslední bod je nutné mít v paměti, a to zejména ve chvíli, kdy potřebujete vychytat konkrétní čas na spuštění kampaně (třeba před Vánoci). Jen samotné ladění, vylepšování textu, konzultace s HitHitem, výměna fotek apod. zabraly 10 dnů – a zabraly by více, kdybych ten čas měla.
6) Odměny vymýšlejte pečlivě
Vymyslet odměnu není jen tak. A právě zde bych se zeptala „svého publika“ – co by je motivovalo vás podpořit? Jakou odměnu by si přáli? Může vám to hodně pomoci. V případě knihy byla samozřejmě nejlákavější odměnou ona sama. Inspirujte se i u jiných projektů.
7) Při tvorbě příběhu buďte sami sebou
Pro někoho hračka, pro jiného jedno z nejtěžších – sepsat text ke kampani. Příběhy mají velkou moc, příběhy prodávají. Snažte se tedy popsat váš záměr atraktivně, poutavě, mluvte jazykem své cílové skupiny, ale zůstávejte sami sebou. A nezapomeňte, že lidi zajímá hlavně to, co oni získají, pokud vás podpoří. Pokud s textem bojujete, obraťte se na někoho, kdo si s psaním rozumí. Ono totiž psát o sobě a „svém skoro splněném snu“ je hodně těžké. Ani já, a to mě živí copywriting, jsem se do toho nepouštěla jen sama.
8) Bez práce to nepůjde
Kampaň běží? Paráda. Teď vás čeká každodenní práce s propagací. Dejte o kampani vědět. Využijte všechny dostupné kanály, které jsou pro váš účel vhodný. Kamarádi, rodina, sociální sítě, firmy….tohle byste měli mít dopředu rozplánované a vědět, kde se vaše cílová skupina pohybuje. Nespamujte denně všude, ať své zákazníky neodradíte. Udělejte si alespoň hrubý plán, který budete přizpůsobovat podle toho, jak se bude kampani dařit.
Zabrat na začátku je důležité. Otto Bohuš ve svém textu říká, že ,,získat hned ze startu kampaně 30 % je vaše povinnost“. Souhlasím. První dny (a pak ty poslední) se projektu daří nejlépe. Publikum je nastartované, kampaň se šíří napříč internetem, peníze naskakují, vy pořád obnovujete stránku a radujete se.
A pak se to zpomalí. Nebo dokonce zastaví. Nejnáročnější (a mnohdy taky nejvíc frustrující) chvíle crowdfundingu nastala. Proto se budu opakovat, ale nepodceňte přípravu, vytvořte si strategii, jak budete v průběhu kampaně postupovat.
9) Kampaň skončila. A teď to všechno teprve začne
A je to. Podařilo se. Vybrali jste cílovou částku a váš plán můžete zrealizovat. To nejtěžší máte za sebou…Nebo ne? Většina lidí, kteří crowdfundingem úspěšně prošli, vám řekne, že největší práce začíná až teď. Potvrzuji to.
Po skončení kampaně musíte vyřešit různé formality typu podepsat smlouvu, dokázat, že jste skutečně majiteli účtu apod. Trvá to cca 14 dnů, než vám peníze přistanou na účtu.
A co bylo dál? Musela jsem dokončit přípravu knihy k tisku – tzn. grafička, korektorka a tiskárna neustále na drátě. Kampaň končila v polovině dubna, kniha byla u mě začátkem června. Čekalo mě rozesílání odměn, které nebyly vázané na hotovou knihu. Komunikovat s lidmi, kteří mě podpořili, vysvětlovat, v jaké fázi kniha je. Napsat tiskovou zprávu a rozeslat, aby se lidi mimo mou sociální bublinu o knize dozvěděli.
Příjem knížek z tiskárny, rozesílání 350 balíků (domluvte si na poště podání, já jim 3 dny po sobě přes polední pauzu přinesla 100 balíků, aby to dělali mimo otevírací dobu) a do toho neusnout na vavřínech a neustále knihu propagovat. Protože získat peníze na tisk je jedna věc, prodat potom ten zbytek je věc druhá 🙂 . Pokud k tomu máte 2 děti nonstop za zády jako já, je to velké dobrodružství. Ale stojí za to.
Hodně štěstí.